niedziela, 24 stycznia 2016

Cyfrowe głowy w Cieszynie cz 2

To jest druga część wywiadu z Andrzejem Wysockim, jeśli się zgubiłeś i trafiłeś tutaj to zapraszam do przeczytania części pierwszej


Czy tablet i malarstwo cyfrowe to podstawowe narzędzia pracy na twoim kierunku studiów, jakich innych narzędzi używacie?
Zależy od tego, czym się dana osoba zajmuje. Dla mnie tak, to podstawowe narzędzie obok szkicownika. Jeżeli chodzi o programy to pracuję głównie w Photoshop. Studenci zajmujący się grafiką 3D posiadają duży wybór w narzędziach - Maya, 3ds max, Modo, Blender, SoftImage… Co komu pasuje. Zajęcia z modelowania 3D prowadzone są obecnie w 3ds max. Do tego dochodzą silniki graficzne w których składa się projekty. U nas używa się głównie Unreal 4.

Są jeszcze studenci udźwiękowienia gier. Niestety, to nie moja brożka jakich programów i narzędzi używają ; )

Co jest najtrudniejsze w projektowaniu gier ( możesz opisać jeden z etapów projektowych dokładniej )
Uh. Trudne pytanie. To generalnie nie jest proste, szczególnie doprowadzić projekt do końca. Łatwo go tylko zacząć. Dopiąć coś do grywalnej wersji to zupełnie inna bajka. Trzeba stworzyć prototyp, dobrą organizację i najlepiej grupę testującą. Systematycznie stawiać przed sobą kolejne kamienie milowe. Nauczyć się iść na kompromisy i dostosowywać do opinii graczy, nie pchać na siłę swojej wizji.

Po raz kolejny powiem – najtrudniejsza jest organizacja. Ocena ‘co jest istotne na tym etapie projektu?’ Także trudną sprawą jest znalezienie odpowiednich ludzi do współpracy i dobre porozumienie z nimi.

Jakie przedmioty ogólnoplastyczne obowiązują w Cieszynie?
Standardowy pakiet - rzeźba, malarstwo, grafika, ceramika, rysunek… Co dusza zapragnie. Nawet jak nie masz w planie danych zajęć, spokojnie można uzyskać dostęp do różnych pracowni lub chodzić na zajęcia innych grup i kierunków.
Jakie są największe przeszkody i ułatwienia w trakcie studiowania w Cieszynie?
Ułatwienia? Na pewno kontakty z osobami z branży. Udział w wydarzeniach związanych z GameDev. Praktyki w firmach. Przeszkody? Słaba organizacja zajęć, niewiele się dzieje aż do sesji. Jeżeli sam nie zorganizujesz sobie zespołu/projektu, dużo czasu można zmarnować na pierdoły. A ten czas równie dobrze można by użyć na zdobywanie doświadczenia w zawodzie lub siedzenie na tutorialach.

To jest tak – jak chcesz i sam wymagasz od siebie, garniesz się do tworzenia własnych projektów to znajdziesz tu mnóstwo możliwości i dostaniesz wgląd na to jak to wszystko wygląda od środka. Jeżeli po prostu liczysz, że jak skończysz studia ‘Projektowania Gier’ to przyjmą Cię w tym zamkniętym środowisku z otwartymi ramionami… Przykro mi, życie nie jest takie piękne. Też sama praca w tym zawodzie może okazać się nie do końca tym czego oczekujesz. To często bardzo stresujące zajęcie, wymagające dużego zaangażowania. Nawet rysowanie smoków w pewnym momencie przestaje być pasją a zaczyna być rzemiosłem gdy wykonujesz to pod presją terminów i pieniędzy ; ) Zastanów się dwa razy, a jeżeli uznasz że owszem tak, to jest to… To dawaj z siebie wszystko i nie marnuj czasu. Nie patrz na to jak pracują inni, tylko rób swoje i rób to dobrze. Tyle mogę powiedzieć na podstawie moich doświadczeń.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz